lördag, september 27, 2008

Höflighet

Kvinnor. Sex och ett halvt tusen kvinnor var vi tydligen i Globen ikväll.
Dessa sexochetthalvt tusen fick mig att inse att jag aldrig någonsin kommer att ställa mig upp och jubla och applådera när någon deklamerar: "...och alla män utplånades från jordens yta...". Det fanns dom som gjorde det ikväll, när showen inleddes.

Nej. Jag gillar tjejer. Och jag gillar killar. Tillsammans. Ihop, liksom. Då blir vi fina, fungerande och bra. Var och en för sig, förenad i en jätteklump bara tjejer alternativt bara killar, då blir det mindre lyckat. Lyssnar t ex på kommentarerna: "va'fan har jag klätt upp mig för? Här finns ju inga killar!". Det stack obönhörligen hål på myten att vi tjejer fiffar till oss "för vår egen skull".

Dessutom blir jag jävligt ledsen om det är det här nöjesarrangörerna tror att vi tjejer vill ha. Tafflighet, inrepad banal dumdialog och total tondövhet (om man bortser från herr Stenm4rk). Det är ren och skär skymf!

Dessutom har två av min veckas otrevligaste bemötanden kommit från kvinnor.
Det första från en SL-anställd i en spärr vid Slussens t-banestation. Jag kommer med min remsa för att åka hem. Hon sitter i sin kur och pratar i telefon. Jag lämnar fram min remsa och hon tittar förstrött på remsan, pratar vidare och stämplar. Jag inser att jag åkte buss ungefär 30 minuter tidigare, och säger till henne: "du förresten, gäller inte den här stämpeln fortfarande?". "Men varför sa du inte det!?", fräser hon med telefonen fortfarande vid örat. "Ibland kan man faktiskt vara stressad!". "Ja", säger jag. "Eller också kan man prata i telefon...". Varvid hon lägger ifrån sig luren och kör fram sitt ansikte mot kurens glasruta och fräser: "DU! Jag har faktiskt rätt att prata i telefon - bara så att du vet det!". Otrevligt, på gränsen till obehagligt bemötande. Dessutom i samband med en tjänst jag faktiskt betalar för. Jag tyckte hennes sätt var värt ett samtal till SL. Det tyckte hennes chef också.

Veckans andra närkontakt med tvär kvinna skedde i Globen ikväll. Jag klev in i en av barerna där med ett syfte att försöka få tag i en tandpetare. Jag gick fram till baren och sökte ögonkontakt med bartendern - en dylik fråga tar ungefär 10 sekunder - men jag märkte inte att Sura-Pelles syster stod framför mig. Hon kastade ett öga på mig och vräkte mig åt sidan och hasplade ur sig: "Du står faktiskt bakom mig i kön!".

Jamenherregud, va' är det för fel på folk egentligen?

6 Comments:

At 3:47 em, Blogger Karriärmamman said...

Och jag kan lägga till min upplevelse av det s.k. täcka könet...

Jag och barnen stannade på vägen hem igår till vid en gräsplätt (ALLMÄN sådan) för att "bada i löv". Detta passade sig tydligen inte för rätt som det var dök Surkärringen från helvetet upp och skällde ut mig efter noter. Barnen var ouppfostrade och jag var en "sån där mamma"; vad DET nu var.

Jodå, vi stannade kvar. EXTRA länge dessutom. Och skrattade HÖGT.

Så..ja..vad är det för FEL på vissa egentligen??

 
At 1:22 em, Blogger Ola Claesson said...

Kan inte du bli partiledare för Fi? Du verkar förstå.

 
At 1:47 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Karriärmamman: Jamen, man undrar ju ibland... Om det där beteendet gjorde dig till "en sån där mamma", så vill jag också bli en. Eller vänta, förresten - jag är nog en redan.

Ola: Politik? Jag betackar mig. Och dessutom är det ju just det - jag förstår inte.

 
At 3:05 em, Anonymous Anonym said...

Jag blir också sur på såna som du som tar sig rätten att gå före i kön och inte väntar på sin egen tur.

 
At 3:15 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Anonym: Absolut, och det blir jag också. Men om den som tränger sig bara har en fråga som kräver ett ja eller nej och tar ungefär 5 sekunder av min väntetid, brukar jag bjuda på det.

 
At 3:33 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Anonym: Dessutom brukar jag inte handgripligen PUTTA BORT folk som tränger sig...

 

Skicka en kommentar

<< Home