onsdag, september 10, 2008

Filmtajm

Ethan och Joel Coen gör filmer som jag brukar tycka om. O' Brother Where Art Thou, Raising Arizona, Fargo och många fler. Små visuella och cineastiska mästerverk. Med sköna karaktärer, en lågmäld berättarton och filmiskt vackert.

Häromkvällen tittade Liten Söt Sambo och jag på No Country For Old Men. Och jag kunde lägga till ytterligare en film av bröderna Coen som jag gillar. Och jag fick upp ögonen för Javier Bardem. Sin oerhört fula roll-frisyr till trots, gör han något av den mest fasansfulla psykopattolkning jag sett. Totalt känslokall, hänsynslös och fullständigt omänsklig. Folk har hyllat tolkningen av The Joker i senaste Batman, men jag undrar om inte det här är snäppet bättre. Läste i en recension någonstans där recensenten skrev att h*n, lätt chockad, drog efter andan flera gånger när han dök upp på duken. Och det är sant. En stor filmduk hade gjort mig fullkomligt vettskrämd - hans ibland vänliga ansiktsuttryck kombinerat med de stora, tomma, omänskliga ögonen. Tillräckligt att ge mardrömmar, jag lovar.
Att herr Bardem sen ser ut så här, när han inte spelar psycho-guy from hell med pagefrisyren från samma ställe, gör ju inte saken sämre.
En sak som slog mig igen, är att manliga skådespelare kan och får se ut precis hur som helst i Hollywood. Kvinnor har definitivt ett bäst-före-datum runt strax efter 30-strecket, om dom inte heter Michelle Pfeiffer eller sprutar sig fulla med botox och heter Nicole Kidman. Män däremot behöver inget smink; gammal och rynkig ger bara mer karaktär och personlighet.
I den här rollen kan man se att Tommy Lee Jones har fått en ofantlig massa karaktär och personlighet...

2 Comments:

At 6:31 em, Blogger S. said...

Skitbra film det där!

 
At 7:13 em, Blogger The Female Dinousaur said...

S: Ojhej, nu ser man dig ju också! ;-) Ja, den var riktigt, riktigt bra faktiskt.

 

Skicka en kommentar

<< Home