söndag, oktober 07, 2007

Om rädsla

Jag är rädd.
Livrädd för allt våldsamt som händer där ute, bland de som är unga idag.
Unga och vilsna. Unga och ensamma? Var fan är deras föräldrar? Varför är det ingen som bryr sig om ungarna som så uppenbart behöver bli brydda om!? Varför ska det gå så långt att de får en kick av att droga sig och sparka och slå besinningslöst på en liggande, medvetslös människa, en av dom? För ingen klok och vanlig människa beter sig väl så utan att vara drogad och hög som en gran? Ingen kan väl koppla bort sina känslor så mycket, att man inte inser att man just håller på att sparka ihjäl en annan människa? Inte kan väl grupptrycket hetsa ett killgäng att göra något sånt?

Jag blir livrädd när jag inser att det är just dit ut jag ska låta min underbara, söta, sköra lilla Blomma gå om åtta-tio år. När hon mest av allt i hela världen bara brinner för att ge sig ut i världen.
Vi pratade om det under gårdsstädningen idag. Om buslivet häromkring.
Hur en av mammorna på gården nästan hamnat i slagsmål med en kille i åttan från den intilliggande skolan. Öga mot öga, 5 centimeter från varandra, står han och skriker, samtidigt som han knuffar henne: "Jag är här hur fan mycket jag vill!" Hur hon och hennes dotter inte vill polisanmäla, eftersom de har ett så ovanligt efternamn och dottern kan råka i trubbel i skolan efteråt. Hur jävla respektlöst ungarna beter sig. Hur langarna börjar närma sig och cirkulerar kring skolans område på dagarna.

Tydligen har rektorn kallat killen och hans föräldrar till samtal, tydligen även några fler. Man har gått ut och informerat på skolan att eleverna ska hålla sig på skolgården och låta bli att uppehålla sig på gårdar och utanför kiosker. Men det räcker fan inte! Föräldrarna måste inse vad deras ungar håller på med. Det är här dom värsta strutsarna finns. "Inte mitt barn...".

Men. Det är exakt ditt barn det handlar om. Kanske inte idag, men släpp ditt barn vind för våg, bry dig inte om vad h*on gör eller vart går på kvällarna, strunta i att pränta in värderingar och uppfostra. Och bara vänta, ett år eller två. Då är det h*n som sitter där, åtalad för att ha sparkat någon till döds.

Etiketter: ,

7 Comments:

At 10:44 em, Blogger Humlan said...

Det som nog förvånar många är att det tydligen inte har ökat de senaste 20 åren!!! Hörde en polis i morse som sa att ungdomsvåldet är konstant (och att det alltid är värst den här tiden; Tillbaka i skolan och nya gängbildningar (positionering i gänget) och milda kvällar som gör att dom kan vara ute.) och att det brukar vara en/några försvarslösa mot ett helt gäng. Dom som slår riskerar inget (från offren)...
Men visst är det lika skrämmande för det.

 
At 12:05 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Humlan: Konstant må vara, men det har definitivt blivit grövre och sker mer och mer "oprovocerat". Och jag tycker inte att man behöver känna sig provocerad eller hotad av att någon säger till en att sluta pissa i en port, sluta bråka med någon eller låta bli att stjäla den där cykeln.

 
At 12:06 em, Anonymous Anonym said...

Och den som sa det där, "jag" - är alltså jag, Gammelmamman. Så att vi inte har några oklarheter i fallet... :-)

 
At 10:35 em, Blogger Bloggblad said...

Jag har också hört samma sak som Humlan - att det inte är värre nu. Men jag tror inte på det. När jag var ung var det totalt ofarligt för killar att följa tjejen hem och gå ensam tillbaka. Det var visserligen osäkert för tjejer då - men det har det alltid varit.

Att ett gäng ungdomar roar sig med att misshandla andra bara som ren sysselsättning... näe. Vansinne. Jag tänker på min lilla barnbarnsblomma... vilken värld får de små liven?

 
At 8:36 em, Anonymous Anonym said...

Bloggblad: Det är dags att vi föräldrar börjar ta tillbaka föräldraskapet. Jag har ingen lust att vara kompis med min lilla Blomma. Jag är hennes mamma, hennes förälder, hennes förebild. Det är min uppgift att forma henne till en bra människa med sunda värderingar.

 
At 10:13 em, Blogger Bloggblad said...

Ungarna blir låtsasvuxna så pass tidigt nu, jag märker att de redan i tidiga tonår styr en hel del av vad föräldrarna får och inte får...
Alltså va... ???

Och tyvärr kan man med ganska stor säkerhet peka ut redan på mellanstadiet vilka barn som kommer att råka illa ut. Under mina många år som klasslärare kunde jag känna på mig vilka som skulle börja röka först - bli med barn först... Det tar ju några år innan svaret kommer, men alltför ofta fick jag rätt. Tyvärr.

Och den killen som slog ihjäl en tant på 90 här i stan för några år sen... fasen att vi inte såg till att han blev omplacerad redan som liten, vi såg vart det barkade iväg redan i tioårsåldern. Men när det inte finns nåt att ta på... och morsan inte orkar...

Föräldrakörkort... ?

 
At 8:14 fm, Anonymous Anonym said...

Bloggblad: Tror jag nämnt det tidigare, men i dotterns förskoleklass, ser jag redan nu ett par barn som jag tror kommer att råka i trubbel om några år.

Ojoj, det låter hemskt med killen och tanten! Och ja, vi borde nog alla bli bättre på att tyda tecknen, ta dem på allvar och få föräldrarna/föräldern att vakna.

 

Skicka en kommentar

<< Home