onsdag, mars 21, 2007

Service - är det så svårt?

Handlade möbler på Asko i mitten av januari. Vi snackar inte lagervaror - här var det leveranstid på fem-sex veckor. "I slutet av februari får ni hämta sakerna!". Visst. Inga problem. Vi betalade, såg glada ut. Och började vänta.

Efter melodifestival-jobbet, började det liksom suga i möbleringstarmen. Inga möbler. Inte ett telefonsamtal, inte ett ynka litet sms från varuutlämningen.
Väntan, väntan. Det kändes som när man var liten och väntade på att det skulle bli julaftonskväll.

När det gått två månader, fick jag nog. Försökte ringa till varuhuset.
"Du ska nu få tre val: vill du bli kopplad till bla bla bla...".
Jag ogillar verkligen dom där valen. Man får hur många som helst, dom tar liksom aldrig slut, och i slutändan hamnar man helt fel, kopplas bort eller får någon person i örat, som man inte skulle haft där och som ska koppla en vidare... och så bryts samtalet...
I två veckors tid försökte jag välja nr 2: "vill du tala med möbelavdelningen?". Jatack, det ville jag ju. Och i två veckors tid fick jag samma besked. Tre-fyra signaler gick fram och sen säger en käck, ung tjejröst: "just nu är alla våra försäljare upptagna, men vi ber dig försöka senare".

Inga andra telefonnummer finns tillgängliga någonstans. Det går inte att ringa till någon slags växel och prata med en LEVANDE människa - man får bara en idiotglad röst i örat som glatt förkunnar att dom har jävligt mycket att göra just nu.

Till slut fyllde jag i ett mailformulär och skrev att nu får fan någon vara så god och kontakta mig och tala om när möbeljävlarna kommer! Dagen efter kom ett svar från varuhuschefen som förkunnade att den ena artikeln skulle komma om en vecka, men att den andra nu fanns att hämta.

Tack.

Tog med oss sambons föräldrar som har bil modell större, för att hämta möblemanget. Det visade sig dödsdömt, eftersom vitrinskåpet vi köpt var färdigmonterat och klart och alldeles för stort för att få plats i bilen. Men artikeln som skulle komma in veckan därpå, hade hux flux kommit i lager, så den fick vi med oss.

Tack. Så långt fint.

Gick tillbaka till varuhuset för att beställa en hemtransport. Á 600 bupp. Inte direkt gratis, om man säger så. Men hem var vi ju tvungna att få skåpet. "Tidigast måndag" kunde vi förvänta oss det, och det var ju inte så många fler dagar att vänta.
Det blev tisdag eftermiddag och jag kände liksom på mig att det inte riktigt var som det skulle...
Gjorde ett tappert men fruktlöst försök att ringa, med samma resultat som ovan. Ringde till slut till ett annat Askovaruhus, och där fick jag, hör och häpna, ett extraalternativ som lät: "vill du ha personlig service, dröj kvar!". Fantastiskt, tänker jag! Vilken service!

Mina onda aningar var självklart helt korrekta.
Fick till slut hjälp av en trevlig (oj!) tjej, som t o m ringde tillbaka som hon lovat.
Det visade sig att transportbeställningen inte var rätt ifylld av säljaren och den hade inte gått iväg. "Dom har jättemycket att göra och är väldigt underbemannade i det där varuhuset", urskuldrade hon.
Men för fan, anställ lite mer personal och ge bra service, så kanske, kanske, kanske jag handlar hos er igen - om ett sekel eller så!

Det tråkiga är att man, eller åtminstone jag, stöter på det här fenomenet alldeles för ofta.

Ska det vara så svårt att ge bra service?

Etiketter:

2 Comments:

At 10:29 em, Blogger Cornelia said...

Några vänner gjorde ett riktigt kap i samma affär. Köpte soffgrupp men fick dubbel leverans (alltså 4 soffor). Försökte via telefon och mail få kontakt med varuhuset för att få det felaktiga hämtat. Men det hände ingenting, ingen ringde eller mailade tillbaka. Så efter tre veckor meddelade de varuhuset att de tänkte behålla sofforna. Sedan sålde de dem till bekanta. Och inte ett ljud har de hört än, efter över en månad.

 
At 8:22 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Cornelia: Vilken liten underlig, men ganska rolig, historia. Det låter riktigt, riktigt konstigt, att ingen återkommit. Hoppas bara att det inte slutar med att dom blir ersättningsskyldiga på något vis. Men vilket kap!

 

Skicka en kommentar

<< Home