tisdag, augusti 08, 2006

Inlagd

Fick ett kvällssamtal från pappa igår. Han klagade över att han inte mådde bra, och jag trodde först att det var det vanliga gnället. Men ju längre vi pratade, desto mer fattade jag att något var galet. Han flåsade som en blåsbälg när han andades, och flera gånger tappade han luften nästan helt. Han har Larmtjänst-knapp hemma, och jag bad honom trycka på den, så att någon kunde komma och titta till honom. Tjugo minuter och tre knapptryckningar senare hade fortfarande ingen kommit! Det var bara att ringa en ambulans, och så blev han transporterad till Södersjukhuset, där jag mötte upp honom. Han fick syrgas och det togs en hel massa prover, lungröntgen och inskrivning på hjärtavdelning. Akut hjärtsvikt och vätska i lungorna, möjligen lunginflammation, säger den senaste rapporten på morgonen. Mellan 14 och 15 är det besökstid; då får vi se vad dom andra proverna visar.

7 Comments:

At 8:48 fm, Blogger superkryp said...

Usch då. :(

Obehagligt om (att?) inte Larmtjänst funkar...! (Jag har ingen aning om vilken väntetid som är rimlig, men ändå.)

 
At 8:57 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Superkryp: Dom ska komma på en gång, om någon trycker. Jag tvivlar på att någon trycker i onödan, äldre människor har ju en tendens att inte vilja "besvära", så trycker man, så ÄR man verkligen i behov av hjälp. Dessutom sa 112-personen jag talade med att "det är ganska vanligt" och väste samtidigt med lite urskuldrande röst "...det hörde du inte från mig...".

 
At 11:29 fm, Blogger Batbut said...

Snacka om falsk trygghet... Bra att Du tog tag i situationen, hoppas han får tillbringa ngn vecka på sjukhusett så att Du får lite vila också. Den kan Du behöva - då vet Du var han är och vet att han får den vård han behöver

 
At 11:35 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Batbut: Hoppas att det var en engångsföreteelse... Hm, det där med vila och vård - t o m pappa sa "ja, nu är jag ju här, då får du lite lugn och ro också...".

 
At 6:36 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Hur orkar du?

 
At 7:08 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Mams: Efter dagens urladdning är det inte utan att jag börjar undra det, jag med...

 
At 5:45 em, Anonymous Anonym said...

This is very interesting site...
» »

 

Skicka en kommentar

<< Home