lördag, juni 10, 2006

Om att bli tillsagd

Lekparken, fredag eftermiddag. Jag hade smitit tidigare från jobbet för att gå med Lilla Körsbärsblomman till parken och träffa hennes bästis, vars mamma jag gärna också träffar. Småtjejerna lekte i det lilla huset i sandlådan, vi satt med lillasyster på en bänk 5 meter därifrån. I samma sandlåda befann sig också en kille runt 2 år och hans pappa - en gothrockare med svart hår och mer svart smink runt ögonen än alla mammor i hela parken, sammanlagt.
Jag och bästismamma satt och småpratade, när jag i ögonvrån såg lillkillen drutta på ändan. Inget blodvite uppstod, killen började inte ens grina men goth-pappan stoppade in huvudet i stugan, blängde på min dotter och sa med hård röst: "Vad håller du på med!? Knuffar du min son!?" Lilla Körsbäret, som är en känslig liten varelse, vände bort huvudet och började gråta tyst, och det tog en lång stund innan hon slutade.
Sure, jag har inga problem med att någon säger till min dotter. Tyvärr såg jag inte själv vad som hände; var det så att hon knuffade, är han självklart i sin fulla rätt att säga till. Däremot kunde han kanske ha tänkt lite på hur han sa det, särskilt med tanke på hur han såg ut. Herregud, jag blev nästan skraj av att titta på honom...

7 Comments:

At 1:40 em, Blogger Bloggblad said...

Han kanske inte har lärt sig än att tillsägningar från främlingar är så pass känsliga att det räcker med vanlig vardagston. Men han kanske lär sig?

 
At 2:54 em, Blogger S. said...

Hoppas du sa det till honom då...

 
At 2:59 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Han hade bar behövt stoppa in huvudet utan att säga något... de hade nog stelnat av skräck ändå.

 
At 7:00 em, Blogger Cornelia said...

Själv blev jag stel av skräck om någon höjde rösten eller var barsk. Mina föräldrar var aldrig särskilt arga eller bråkiga (konflikträdda kanske). Jag var helt enkelt inte van. Men det har blivit bättre med åren. Jag tål mer nu. Sånt bör vuxna tänka på.

 
At 10:24 em, Blogger Anne said...

Men stackars liten! Inte konstigt att hon blev rädd. Särskilt om hon *inte* hade gjort något.

 
At 10:58 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Bloggblad: Man kan ju alltid hoppas...

S.: Jag gjorde ju inte det, tyvärr. Blev fullt sysselsatt med att försöka trösta. Däremot blev han snabbt väldigt ångerfull själv, bad om ursäkt för sig och t o m för sin sons räkning efter en stund.

Mams: Japp. Troligen.

Cornelia: Se där ett problem som jag tror att många av dagens föräldrar har. Att inte våga säga till... Dagens ungar reagerar inte med att bli stela av skräck, tror jag. Däremot med ignorans och noll respekt.

Anne: Hej Anne, kul att du hittade hit! Jag vet ju inte om hon gjorde något, tyvärr. Men hon lär inte göra om det, särskilt inte med hårdrockare i närheten... :-)

 
At 8:40 em, Blogger The Female Dinousaur said...

En pappa...: Barn tar onekligen fram en hel massa olika sidor hos människor, både hos såna som har och inte har barn... Kul att du kom hit, förresten!

 

Skicka en kommentar

<< Home