fredag, juni 09, 2006

Om vänskap

Vänskap är inte alltid helt lätt.
En vän borde vara en sådan som alltid finns där, oavsett hur lång tid det går mellan gångerna man hör av sig eller träffas. Så funkar det ju inte alltid. Vänskap behöver underhåll och engagemang; en vän är någon man umgås med mer eller mindre regelbundet, som man hör av sig till, och som ringer för att snacka bort en stund lite då och då. Vänskap vill inte fortsätta gro om en av parterna helt plötsligt försvinner ut i periferin, slutar höra av sig och inte går att nå. Det spelar ingen roll om den som är den frånvarande vännen, fortfarande tycker sig vara just en vän. Den andra parten kommer ändå undra vad som hände, vad som blev fel och varför man inte längre hörs. Den andra parten kommer sedan, efter ett par månader, att rycka på axlarna och sucka: "Ja, jag vet inte vad som hände, vi tappade kontakten, men jag går vidare, med andra vänner". Om den frånvarande vännen sedan plötsligt hör av sig igen, kan h*n inte räkna med att allt ska vara precis som det var innan.
Vänskap är något värdefullt, som ska vårdas ömt och med omsorg.
Vänner får en att känna sig betydelsefull och speciell.
Värna om vänskapen.

5 Comments:

At 1:09 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Sandra: Med åren växer vännerna mindre och mindre tätt på träden. Två riktigt nära vänner är nästan en ynnest. Du förtjänar dom. Hoppas dom förtjänar dig. (oj, jag låter som om jag vore 83 nu - en riktig gammelmamma!) :-)

 
At 1:55 em, Blogger Humlan said...

Rätt och Riktigt!
Bra skrivet!

 
At 2:53 em, Blogger Ola Claesson said...

Vackert och sant. jag skrev något liknande själv för bara fem minuter sedan. Spooky!

 
At 6:48 em, Blogger Catherine said...

Jag tycker att en riktig vän finns kvar även om det ibland kan skifta i umgängeskvantiteten.Jag tycker att man som vän kan ställa krav på att få veta om nåt är "fel" men jag ställer inga krav på att någon ska höra av sig si eller så mycket utan bara finnas där om det verkligen behövs och vice versa.

 
At 11:36 em, Blogger Batbut said...

på ngt sätt känner jag igen det där *s*. Sann vänskap behöver inte alltid närheten, man vet att man finns där och tar upp tråden när nästa tillfälle ges. Men man märker också när ngn drar sig undan och då är det lätt att känna sig ratad. Att man ibland behöver space är helt okej, men i en sann vänskap så förklarar man läget. Inte bara försvinner. Långt det blev... men kontentan är att jag håller med till fullo!

 

Skicka en kommentar

<< Home