fredag, juni 02, 2006

Irritationsmoment

Varje ny dag i mitt liv bjuder på en mängd olika slags känslor och sinnesstämningar. Jag pendlar med lätthet mellan lycka, glädje, irritation, hånfullhet, ironi, eufori, nedstämdhet och sorg. Hela känsloregistret kan spelas ut, flera gånger om dagen.
Lyckan och glädjen har sin hemvist till övervägande del där jag bor och jag märker att jag har en tendens att lättare slå över i negativa sinnesstämningar ju närmare min arbetsplats jag kommer. Ibland behövs det inte mycket för att man ska gå igång och det börjar pirra och pysa i irritationscentrat. Imorse blev jag t ex irriterad redan i bilen på väg till jobbet, när en nyhetsuppläsare på radio använde samma tonläge genom hela uppläsningen. Intonation borde stå på varje nyhetsuppläsares "att-lära-innan-jag-överhuvudtaget-öppnar-truten-i-radio".
På eftermiddagarna är det en kvinna som läser nyheterna, som säger "L" och det låter som om hon har hela tungan utanför munnen när hon säger det.

Jag kanske borde ta något lugnande. Eller sluta lyssna på radio.

4 Comments:

At 9:23 em, Blogger Bloggblad said...

Har du inte lagt märke till att det finns en kvinna som i slutet av varje mening låter som om hon ska kräkasöhch... Jag blir så irriteradöhch. Så jag hör inte vad hon sägeröhch.

 
At 10:46 em, Blogger Cornelia said...

måste ha missat det... kanske inte samma kanal

 
At 9:36 em, Blogger Bloggblad said...

Hon som kräks brukar höras lite överallt. Jag lyssnar väldigt sällan på radio - vaknar till P4 och har P1 på i bilen (kör bara korta sträckor) men jag hör henne på båda ställena-öh..

 
At 8:24 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Bloggblad: Jag, och min kräkfobi, kan tyvärr inte tillåta mig att lyssna på någon som låter som hon kräks... :-)

Cornelia: Var glad!

Bloggblad: Åh, då ska jag lyssna. Av jobbskäl lyssnar jag titt som tätt på P4, även om jag föredrar P3.

Sandra: Bra idé!

 

Skicka en kommentar

<< Home