måndag, januari 16, 2006

Efter jobbet

Jag skulle kunna döda för dom här helt underbara kvällsstunderna:
När man har jobbat som en iller på uppåttjack hela dagen - hjärnan har snurrat på högvarv och arbetsuppgifterna har stått som spön i backen, telefonen har ringt och det har knappt ens funnits tid att pudra näsan.
Så blir klockan halv fem och man sätter sig i bilen och kör, den numera ganska bilglesa, vägen till dagis och hämtar sitt lilla skrutt, som sitter där och pusslar/spelar spel/käkar frukt och som möter en med orden: "jag vill inte gå hem". Tänk att sen tillagandet av en simpel korvgryta (korv, lök, krossade tomater och matlagningsgrädde) kan bli till något magiskt! Pepparkaksformarna åker fram, korven antar formen av Musse Pigg, stjärnor, halvmånar och Nalle Puh och blir genast mycket aptitligare... Allt ackompanjerat av samma meningar: "jag vill göra, mamma" eller "jag kan själv"! Och att möta glädjen och stoltheten i hennes ögon när man säger att hon faktiskt lagat nästan hela middagen själv...

Aldrig någonsin har jag upplevt en sådan kärlek!

5 Comments:

At 9:20 em, Blogger Lyckliga Grodan said...

en sån tur att ni har fått varandra.. du och körsbärsblomman..
det finns inget som är så härligt som kärleken till och från ett barn..
och du är så klok att uppskatta detta..

 
At 9:21 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Ja, jag kan faktiskt känna känslan nu.... fast det är 20-25 år sen ungarna var små.

 
At 9:29 em, Blogger Bloggblad said...

Några gosestunder minns jag - men det mesta ligger gömt i en stor trötthetsdimma. Vaknätter - skjutsande - matsäckar som de glömt säga till om....
Fast nu har jag en ny liten en som påminner mig. Då och då. Jag hinner vila och längta.

 
At 9:57 em, Blogger Gagga said...

Underbart Biggis!

 
At 10:10 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Grodan: Jag känner mig faktiskt lyckligt lottad - varenda dag! Klok däremot vet jag inte. Inte riktigt klok, kanske...

Agnes: You bet!

Mams: Tänk, det kan man inte tro när man ser dig!

Bloggblad: Ser att jag har en massa kul framför mig. Och du har ett härligt barnbarn. Tänk, det kan man också se fram emot...

Gagga: Visst är det!?

 

Skicka en kommentar

<< Home