söndag, december 18, 2005

Utelåst och förvirrad

Så hände det då. Det som alla med dementa anhöriga fasar för.
Jag har känt mig rätt glad och lättad ett par veckor, för pappa har inte visat några tecken på att bli sämre, snarare tvärtom. Förvirringen har avtagit och han har mer och mer börjat bli sitt gamla, vanliga jag igen.
Men...
Pratade med honom i fredags och då berättade han glatt att han gått ut mitt i natten, och då menar jag ut utanför huset där han bor. Av oklar anledning tyckte han tydligen att det var en bra idé att vakna och bege sig ut i natten, iklädd endast det han sov i. Någon portkod kom han självfallet inte ihåg när han väl kom till sans igen, men efter ett tag hade det tydligen dykt upp någon som varit ute och rastat sin hund, och som släppte in honom. Vet inte om det var denna person som sedan såg till att han fick en varm filt, en kopp te och en smörgås. Och i trappuppgången fick han sitta, tills hemtjänsten dök upp, och de brukar komma runt 8-tiden... Hemtjänsten fick sedan ringa larmtjänst, eftersom min idiot till bror tydligen sagt till dem att de inte får ha någon nyckel hem till pappa... Men eftersom han har ett trygghetslarm, så finns extranycklar att tillgå den vägen.
Så nu blir det till att sy i lappar i hans kläder med mitt tel nr, så där som man gör på dagis... Plasta in kort och lägga i jackor och byxor...
Jag är dessutom ordentligt upprörd över att ingen på hemtjänsten hörde av sig till mig och tänker ringa och framföra det imorgon. Den man jag pratade med på fredagkvällen påstod att hans chef sagt att hon skulle höra av sig till mig, men nå't sån't samtal fick jag aldrig. Aaaaargghh!

9 Comments:

At 9:14 em, Blogger Lyckliga Grodan said...

usch.. vad tråkigt...
sänder lite värme och ljus till dig...

 
At 9:16 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Tack Grodan. Fast jag håller humöret uppe ändå... Det är ju snart jul, trots allt... :-)

 
At 9:52 em, Blogger Cornelia said...

Ja, försök, även om du naturligtvis blir hemskt orolig.

 
At 11:26 em, Blogger Bloggblad said...

Enda trösten är väl att han förmodligen inte fattar riktigt vad han gjort.
Men jag vet precis hur det känns. Jag hade en älskad morbror som jag tog hand om under hans sista år - när han tog rullatorn fullastad med pärmar och gamla räkningar och gav sig iväg till sjukhuset för att förklara sin ekonomi för läkarna... Fy vad ledsen jag blev. Fast jag led nog mer av förnedringen än vad han gjorde.

 
At 12:05 fm, Blogger Batbut said...

Fy fasiken vad jobbigt. Stackare. Förhoppningsvis ändrade sig Din bror angående nyckel. Tur att det dök upp en räddande ängel iaf. Vad säger man mer? Hang in there!

 
At 7:41 fm, Blogger Ilva said...

Ojoj. Min mamma slank ofta ut men i narheten av huset klarade hon av att komma hem igen. Fast tva ggr sa forsvann hon helt med polisspaning som foljd, den ena gangen hittade min bror henne manga kilometer utanfor Uppsala pa vag vasterut... den andra av en framling, tack for alla snalla manniskor som hjalper forvirrade gamlingar! Min pappa tyckte att det fornedrade henne att lasa dorren men det brukade jag glatt gora nar jag var hemme, hon blev arg men glomde ju bort det snabbt sa att saga! STACKARS STACKARS ER fast speciellt tycker jag synd om DIG! Mycket oro blir det. Men se till att Hemtjanst far nycklar, annars blir det trassligt! Latt for brorsan som sitter langt ifran att bestamma sant! grrrr
o pusstill dig!

 
At 11:31 fm, Blogger Mildamakter said...

Det är jobbigt när ens ahöriga blir virriga, och oron är svår.

Vi gjorde likadant, med lappar i kläderna, när en nära anhörig till oss blev sjuk, men vi fick dessutom rådet att skriva dit hans personnummer, eftersom polisen (eftersom det ofta hamnar hos dem) då vet vem den förvirrade är och var h*n hör hemma, om de av någon anledning inte får tag på kontaktpersonen.

 
At 8:42 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Cornelia: Jag försöker... Tack.

Bloggblad: Jag tror att han vet vad han gjort. Han verkar förvånansvärt klar och redig för tillfället. Tror att det här var någon kombination virrighet och att mer eller mindre gå i sömnen. Låter inget vidare med den där morbrodern...

Batbut: Jodå, jag har tvingat bror att ändra sig angående nyckel. Förstår hans resonemang till viss del, han är rädd att något ska bli stulet, men det ränner ju folk där dagarna i ända, så om de har nyckel spelar nog ingen roll vad gäller den biten...

Ilva: Åh, så hemskt med din mamma! Ibland hänger allt på en skör tråd av tur... Nu känner jag för att åka över till pappa och sy i dom där lapparna direkt...

MildaMakter: Bra råd, tack!

 
At 8:11 fm, Blogger Ilva said...

men det ar inte hemskt med min mamma, det var bara oroligt nar hon var borta! Jag tycker inte att det ar sa hemskt for jag vet ju att det var/ar sjukdomen, det sorgliga ar ju att jag inte har kvar henne for jag saknar henne sa men det ar ju en del av livet! Och det hander ju alla forr eller senare..

 

Skicka en kommentar

<< Home