fredag, december 16, 2005

Lugnt och städat

Osedvanligt lugn tillställning igår. Ibland när jag släpps lös på dylika festiviteter kan det gå livligt till. Så icke denna gång, och ingen är gladare än jag. Jo, möjligen mina arbetskamrater - tänk om dom hade fått se mig "in real action"... Men, trevligt var det ändå. Alkoholintaget var relativt måttligt och maten, ja, den var relativt måttlig, den också. Inget jag höjde på ögonbrynen över.

Det är så skönt att slippa vara seg, svullen och saggig en hel arbetsdag, som till råga på allt råkar vara en fredag, och man kan avsluta veckan på ett bra sätt och känna att man gjort åtminstone lite nytta. Om man nu kan påstå att det här att jobba med musik är just "nytta".

Kunde under gårdagkvällen konstatera att jag är en riktig loser när det gäller snapsvisor. Kan ett par av dom allra vanligaste, typ Helan Går, men sen tar det stopp. Försökte tillsammans med bordsherrarna komma på egna, men inspirationen tröt allt eftersom maten började landa i magen. Jag kom på en, som jag själv tyckte, mycket briljant variant av "Det strålar en stjärna" - "Det porlar en pärla, förunderligt klar" men den påstod en kollega redan var skriven. Hm!

En mycket kort, koncis och bra fick jag lära mig:

Snapsvisa enligt Ingmar Bergman:
"Tystnad.... Tagning!"

4 Comments:

At 5:21 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Det är väl klart att du gör nytta när du jobbar med musik. Tänk dig en värld utan musik!

 
At 8:08 em, Blogger Bloggblad said...

Jag är ingen hejare på snapsvisor. Men en bra kan jag. Går att köra i vilken tonart som helst. Vill du lära dig? Här är den:
"Nu"

 
At 9:13 em, Blogger Lyckliga Grodan said...

jag kan två.:

si botten.. ( typ botten upp på bondnorrländska)

jag äter inte klockor.. men dricker gärna ur.. (känd melodi som jag inte kan namnet på, tyvärr)

det var hela repertoaren.. utom en som jag inte gärna skriver.. oanständig så jag rodnar.. i nyktert tillstånd..

 
At 9:13 em, Blogger Lyckliga Grodan said...

jag kan två.:

si botten.. ( typ botten upp på bondnorrländska)

jag äter inte klockor.. men dricker gärna ur.. (känd melodi som jag inte kan namnet på, tyvärr)

det var hela repertoaren.. utom en som jag inte gärna skriver.. oanständig så jag rodnar.. i nyktert tillstånd..

 

Skicka en kommentar

<< Home