onsdag, september 28, 2005

God gurka

Inte alltid så smaklösJag har just ätit gurka. Gurka, tänker du, bruden kommer att blogga om gurka! Men det var inte en sån där vanlig, vattnig, smaklös grön sak. Den här var kort, tjock och uppenbarligen i sina bästa år. Skalet var mycket hårdare än på vanlig gurka, så det fick man hyvla bort. Det pryddes även av små taggiga "skott". Innanmätet var en saftig, syrlig smakuppevelse. Kärnorna var stora och kärniga; vissa gick nästan inte att äta och fick spottas ut. Det kändes nästan som en blandning mellan gurka och melon, på något vis. Min mors man, som jag fick den av, sa att den var från Spanien.

Tänk att man kan gå igång på en så intetsägande sak som gurka.

8 Comments:

At 8:10 em, Blogger Cornelia said...

Gurka är gott!

 
At 8:18 em, Blogger Ilva said...

Jag vet precis vad du talar om for sadan gurka hittar du har nere i Italien och den ar mycket godare an slanggurkor, mer smakrik!

 
At 8:36 em, Blogger anna said...

Hihi, på tal om gurkor: en kompis till mig hoppadepå mig i mataffären när jag stog och kände och valde bland gurkorna och frågade om jag inte skulle ha en och äta också! ;) haha, han frågar det fortfarande så fort jag träffar han på krogen....

 
At 9:30 em, Blogger Batbut said...

och så duttar men en liten droppe olivolja på, lite grovsalt och så en skiva parmesan. Vips så är det ännu godare! Läste om Din pappa nedan - så skönt att hitta ngn som ger stöd, inte bara åt honom utan också Dig! Lycka till vännen

 
At 8:31 fm, Blogger Lyckliga Grodan said...

gurka och ost.. en ljuvlig kombination..

 
At 4:30 em, Blogger Mikusagi said...

Är du säker på att det var gurka du åt? Det kanske var en kaktus...

 
At 9:22 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Cecilia: Tack. Det kändes lite urvattnat att blogga om gurka... :-)

Cornelia: Japp!

Ilva: Jag kommer och äter mer...

Anna: Haha!

Batbut: Låter gott som tusan. Ska testas. Jag har också ett finfint annorlunda recept på gravad gurka. Kanske jag delar med mig när tid finnes...

LG: Beror på gurkan. Och osten...

Sandra: Mmmm.

Mikusagi: Hihi! Det var ungefär vad jag tänkte när jag skrev... :-)

 
At 3:33 em, Blogger maruschka said...

Beror ju alldeles vad man har den till...jag menar om man går igång av att blogga om den?...Trevlig helg, det ska jag försöka ha!...*kram*

 

Skicka en kommentar

<< Home