tisdag, september 20, 2005

Rynkig


Det var så vanvettigt trevligt att få sjunka ner i den där röda vippfåtöljen på Cirkus igår, med sin trevliga kompis bredvid sig och en vanvettigt rolig stund framför sig. En stunds hett efterlängtad avkoppling, efter en vecka med jobb, jobb, jobb, gnäll, för lite gull och för mycket trötthet. Och skrattrynkorna bättrades på rejält, såg jag efteråt...

Kvällen började med Magnus Bettner, bitsk snubbe med rakat huvud, nybliven pappa som inte drar sig för att skämta om allt. Estonia, att ligga, att inte ligga, föräldraskap. "Ni som inte har barn, skit i det! Det blir inte bättre för det..." Hans ovilja att gå i pappagrupp: "Vafan har jag där att göra, tillsammans med 7 andra snubbar som inte heller får knulla!?".

Avlöste gjorde Johan Glans; han är betydligt snällare men inte tråkig. Gillar hans sätt att driva med sig själv. "Jag blir inte brun i solen, jag blir röd, får använda solskyddsfaktor 75 - ni vet, den där när man klämmer på tuben så kommer det ut ett parasoll!". "När jag går på stranden klär kvinnorna mig med blicken..."

Och så, äntligen, Eddie Izzard - käre, käre Eddie - mustaschprydd och inte en transa-trasa på kroppen så långt ögat nådde. Den karl'n behöver bara öppna mun', så kvider jag av garv! Ändå tycker jag inte att var helt på topp; ibland kändes han lite blasé och nästan uttråkad. Till det negativa hör också att han snackar så jäkla fort, så man missar en hel del för att man är så koncentrerad på att inte missa nåt (satt och letade efter den svenska textremsan hela tiden, tills jag kom på att det inte var TV jag tittade på...). Dessutom mumlar han en hel del, vilket delvis, ju, är en del av hans charm.

Nåväl, garva fick vi i alla fall. Ordentligt. Han avhandlade allt från mikrofonhantering, romerska rikets uppgång och fall (som han hävdade berodde på att alla hade så jäkla svårt för latinska verbböjningar så att man inte hade ork att kriga längre), fiskar, flugor, bin, rävar, hajar - ja, ett tag var det riktigt mycket djursnack. En hel del religiöst; hans tolkning av hur Maria möter ängeln Gabriel (fast Gabriel påminner mer om en flaxande kyckling) är hysteriskt rolig. Avslutningen, där Darth Vader möter mattanten i kantinen på The Death Star, är genial, komplett med ljudillustrationer och allt.

Hörde att han kommer tillbaka redan i december. Jag är där!

9 Comments:

At 3:03 fm, Anonymous Anonym said...

Eddie I,,,vad är det? Orkan eller nått vi kan äta? Inte avundsjuk,,inte avundsjuk,,,inte avundsjuk,,! Jag har då fått uppleva Kalle andersson, å det var ingen höjdare!*skrattar gott *

 
At 10:23 fm, Blogger maruschka said...

Låter skitkul, hade också velat...*avis*...killen på bilden, är det Glans då eller?...skitsnygg!!!!

 
At 11:41 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Rita: Anderssonskans Kalle, han är inte dum, han. Eh?

Anna: Tack, det blev det onekligen.

Sandra: Tack. Magnus var onekligen skitbra!

Maruschka: December, säger jag bara. Killen på bilden, det är Eddie, det!

 
At 1:03 em, Blogger Ilva said...

Nu du Biggis sa blir du glad for du kan lyssna pa honom, Eddie, varje vecka om du vill via webradio (fast du kanske visste det redan)!! Kolla har kl 23: http://www.bbc.co.uk/bbc7/listenagain/friday/

pa BBC hittar du massor o BBC7 finns det en massa gamla godingar att lyssna pa, de har listen again i en vecka- jag lyssnar jamt!!

 
At 2:01 em, Blogger Lyckliga Grodan said...

jag är så nöjd, för jag hörde dig skratta ända ut i storskogen.. blev ju lite snopen när jag insåg att mitt önsketänkande att det var på TV just bara var önsketänkande...

 
At 5:32 em, Blogger Bloggblad said...

Ååååå vad härligt! Önskar att jag hade suttit bredvid dig!

 
At 9:42 em, Blogger Batbut said...

Mysko, jag som trodde jag skrev en kommentar tidigare? Men det kan jag inte ha gjort... Så skönt att Du hade en kanonkväll! Man mår bra av sådant

 
At 7:21 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Ilva: Ååååh, tack för tipset - va' gullig du är! Definitivt lyssningsvärt! Fast här på jobbet låter han som Kalle Anka (dumma ljudkort!)

Lyckliga Grodan: Japp, det du hörde eka mellan mossa och sten där i storskogen - det var jag! Nåväl, TV vaknar nog så småningom och visar någon av hans eminenta shower!

Bloggblad: Alla mina bloggisar var med mig - i tanken! :-)

Batbut: Du gjorde det - i det förra inlägget. Men tack igen!

 
At 8:59 em, Blogger Lilith said...

Oh det låter som en helt underbar kväll, med två av mina absoluta favorit-ståuppare. Eddie och Magnus. Nu är jag riktigt avundsjuk

 

Skicka en kommentar

<< Home