måndag, juni 23, 2008

Music for sale

Nu vill jag genast springa till min närmaste musikbutik och botanisera.
Jag vill lyssna på och köpa musik med Editors (ja, jag vet att musikiniterade irriterat utbrister "dags att vakna nu!?" Ja, jag vet, jag är sen. Det tog mig ettochetthalvt år att förälska mig i Håk4n He115tröm), Interpol och CatPeople. Jag har inte heller skaffat nya Turin Brakes. Eller Elbow. Underbara, underbara Elbow. Guy Garvey har en sagolikt vacker röst.
Och så vill jag få tips från en initierad skivförsäljare som kan säga saker i stil med "åh, så du gillar depp-indie? Då vet jag definitivt att du kommer att gilla dom här!" och sedan plocka fram ytterligare ett par band som jag inte visste att jag älskade.

Nätbutiker i all ära, men det är något visst med att kliva in i en skivbutik där det jobbar riktiga musikälskare, såna med bra koll. När jag var yngre fanns Wolfie´s, på Gamla Brogatan. En butik som inte var mer än ett hål i väggen och som bara sålde vinylsinglar. Där kunde man gå in och nynna på en låt som man hade hört i någon obskyr remix på discot där man hängde och den som stod bakom disken plockade fram den på 5 sekunder. Och som dessutom var duktig försäljare och sålde på en annat, i samma stil. Någon som breddade ens horisont lite, vidgade vyerna och avlägsnade skygglapparna.

Etiketter:

2 Comments:

At 11:58 fm, Blogger Vi på Kantarellen said...

Jag vill inte höra ordet Hellström! :-)

 
At 8:21 em, Anonymous Anonym said...

Mamselamsen: Hellströmhellströmhellströmhellströmhellströmhellströmhellströmhellströmhellströmhellströmhellströmhellströmhellströmhellströmhellströmhellströmhellströmhellströmhellströmhellströmhellström! :-D

 

Skicka en kommentar

<< Home