måndag, mars 24, 2008

Romanen om ditt liv - på sex ord

Läser i Expressen om chefredaktören för en amerikansk nättidskrift, som anordnade en tävling, där uppgiften var att skriva en självbiografi, på enbart sex ord. Han hade bl a inspirerats av Ernest Hemingway, som en gång i tiden skrev en sexordsbiografi med orden "For sale: baby shoes, never worn". Sex små ord, som rymmer så mycket: smärta och kärlek, längtan och sorg. 15.000 amerikaner deltog i tävlingen, och nu har chefredaktören gett ut en bok med de 800 bästa biografierna.

Försöker koppla bort kräkångesttankar och funderar istället över vilka sex ord som skulle kunna sammanfatta mitt liv.
"Liten på jorden, stor i orden"?
"Den Heliga Birgitta - sanningen om Gammelmamman"?
"Tummen mitt i handen - Gammelmammans missar"?
"Kokbok för köksanalfabeter, stans bästa takeaways"?

Hm. Inspirationen är inte på topp.
En tur till pulkabacken kanske gör susen?

Fundera lite, du med. Över dina sex ord.

1 Comments:

At 7:24 em, Anonymous Anonym said...

Hej!

Jag tycker det här är så intressant att jag startat en hel blogg bara för att samla människors livshistorier på sex ord.

När du valt vilken du vill ha, vore det kul om du ville bidra med dina sex ord! (jag röstar på tummen mitt i handen, den var mest levande...)

http://livshistorier.blogspot.com/

 

Skicka en kommentar

<< Home