onsdag, mars 05, 2008

Asgarv till frukost

Vid frukostbordet brukar mången djuplodande diskussion äga rum (om tröttman inte är för påtaglig). Så skedde imorse och beredde även plats för dagens första flin.

Lilla Körsbärsblomman och hennes ömma moder samtalade om mode, kläder och "yta". Källan till detta var reklamen som börjat dyka upp bland barnkanalerna: trådsmala barbie-liknande dockor med jääääääättelånga, smala ben där budskapet går ut på att det är viktigt att "ha koll på mode, smink och kläder". Varje gång jag hör det vidriga budskapet känner jag mig nödgad att tjata in: "Det är inte viktigt vad man har på sig eller hur man ser ut!".
Lilla Körsbäret förstår. Hon hajar. Tror jag. När jag frågar om det är viktigt vad man har på sig för kläder, skakar hon på huvudet och säger: "Man kan ju sätta på sig kläder som man tycker är fina". Försökte vidareutveckla lite och berättade vad jag själv tycker är viktigt, sett från min synvinkel. "Jag tycker att det är viktigaste är att man är hel och ren och får vara frisk och att man är snäll mot varandra" (och samtidigt som jag säger det känner jag att jag har blivit typ 300 år äldre sen jag fick barn). Och så bollar jag över frågan till henne: "Vad tycker du är viktigt?".
Varvid den Lilla Körsbärsblomman, med något illmarigt i blicken, säger: "att man kan ta order!".

Vad gör dom på dagis, egentligen!?

Etiketter: ,

3 Comments:

At 1:41 em, Blogger Unknown said...

Pang-smack, där satt den!

Ha ha ha!

Minns när min dotter frågade om vitaminer och jag tog chansen att ge en lång utläggning, varpå dottern sätter handen framför munnen, gäspar och säger:
”Man är ju såååååå
intresserad...”

 
At 2:30 em, Blogger Humlan said...

Hon har humor, den lilla fröken!

 
At 8:05 fm, Anonymous Anonym said...

Åsa: Långa utläggningar ska man passa sig för, verkar det... Hahaha.

Humlan: Ja, jag kan ju hoppas att det var ett utslag av humor.

 

Skicka en kommentar

<< Home