tisdag, maj 29, 2007

Missbruk beivras

Ordet 'kränkt' har börjat användas i tid och otid. Folk blir kränkta till höger och vänster, av än det ena, än det andra. Någon sitter för nära på tunnelbanan: "jag blev kränkt - h*n inkräktade på min personliga sfär". Någon får en tillrättavisning: "buhu, nu blev jag faktiskt kränkt!".

När man säger ett ord tillräckligt många gånger, tappar det till sist sin innebörd, och man vet inte längre vad ordet betyder. Som ordet 'respekt'. Låt inte 'kränkt' gå samma väg.

Etiketter:

4 Comments:

At 12:06 em, Blogger rolfner said...

Det har du alldeles rätt i.

Angående språk. Jag trodde jättelänge att det hette: Beviras. Inte beivras. Vad är det för ett märkligt ord för övrigt..?

 
At 2:01 em, Blogger Lyckliga Grodan said...

du har så rätt..

för mig är kränkning lika med förnedring...
och det är starkt..
jag vet inte om jag någonsin blivit förnedrad..

jag borde ju komma ihåg det i så fall..

 
At 9:31 em, Blogger Bloggblad said...

Håller med. För att använda ytterligare ett modeord, men med rätt preposition, tycker jag att vi ska värna om ords betydelse.

 
At 11:40 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Monica: Haha! Det finns en mängd konstiga ord som låter bättre på andra sätt. Jag känner en som satte 'r' på fel ställen - rumst'r'era, enerv'r'era. Det låter nästan bättre...

Lyckliga Grodis: Ja. Starka ord får absolut inte övernyttjas.

Bloggblad: Ja. Det är tråkigt när språket utarmas och 'förtunnas'.

 

Skicka en kommentar

<< Home