torsdag, april 12, 2007

Om att frossa i känslor

Musik brukar locka fram alla möjliga känslor. Glädje, sorg, känslan av förälskelse eller olycklig kärlek... Det räcker med ett par verser ur en låt, och man snurrar runt i en känslotumlare, man förpassas flera år tillbaka i tiden och känner samma känslor, upplever samma dofter och mår lika bra eller dåligt som man gjorde just då.

Hot Chocolate "You Sexy Thing"
Minidisco på 'unkan'. Små tafatta hångelförsök och pirr i hela kroppen.

Shocking Blue "Venus"
Bobbadilla. Inte Gula Gången vid Slussen; herregud, jag är ju gammal! Vi pratar Bobbadilla när det låg i Gamla Stan. Mörkt. Spännande. Och vansinnigt roligt.

Eagles "Hotel California"
Under Eagles-konserten på Gröna Lund träffade jag L. När konserten var slut satt jag på hans axlar och åkte hem med hans telefonnummer i fickan.

Kiss "Hard Luck Woman"
Någon månad senare tar samme L min oskuld. Kärlek, hjärta och smärta.

Melba Moore "This Is It"
Hänger ihop med tiden när vi nästan kunde kalla oss 'fag hags'. När vi hängde med bögarna på After Dark och tittade på samma Surprise Sisters-show varje vecka. När Melba sjöng "This is it, this time I know it's the real thing", då visste man att det var dags att gå hem. Tiden i mitt liv när man träffade många depraverade, trasiga själar.

Travis "Sing"
Åh, ljuva kärlek! Jag bjuder er min och Liten Söt Sambos alldeles egen sång. Låten jag inte kan höra utan att ett ljus tänds i mitt hjärta. Låten som LSS plågade sina vänner med, en hel natt på repeat - om och om och om och om och om igen - på utlandsresan, en månad efter att vi träffats.

The Platters "Only You"
Låten som spelades hela sommaren, den sommaren när jag var 11 år och avslöjade min mammas otrohet. Minnet av hur jag en morgon kom ner i köket och fann min mamma i armarna på en annan man är för evigt inbränd på näthinnan. (Idag kan jag säga att hon är både förstådd och förlåten.)

Låtlistan kan göras oändlig. Nämn en låt, och jag har troligen ett minne till den. Och jag tror inte att jag är ensam...

4 Comments:

At 11:25 fm, Blogger Mette said...

Håller med! Och de låtarna bör man inte spela själv tycker jag. Utan låta dem vara minnen som poppar upp när man minst anar. Forever young med Alphaville är en så´n låt för mig. Tonårsdisco i Ystad och Snygg-Henrik bjöd upp mig, hehehehe.

 
At 7:37 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Hööru! Kolla hos mig.... du har ett jättejobb framför dig!

 
At 2:03 em, Anonymous Anonym said...

Tack för
Shocking Blue "Venus"
Kommer att må bra hela dan.
Lennart

 
At 3:05 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Mette: Sååå.... Snygg-Henrik, alltså... :-)

Mams: Tack men nej, tack! :-)

Lennart: Härligt!

 

Skicka en kommentar

<< Home