måndag, april 09, 2007

Om att aldrig vilja bliva stur

Ibland undrar jag när jag ska inse att jag faktiskt är vuxen. Stor.
Ibland undrar jag vem jag försöker lura. Troligen allra främst mig själv.
Jag försöker intala mig själv att det är dags att växa upp, dags att bli Vuxen.
Jag skaffar barn, jag startar eget, jag förlovar mig... Och sedan har jag inga som helst problem att gå ut en lördagkväll (ensam, eftersom alla mina kompisar är vuxna - eller njae, ensam åtminstone tills jag möter upp dom ytligt (jobb)bekanta jag lovat träffa på klubben) och väl där gör jag allt annat än vuxna saker. Jag dricker massor med öl, jag röker, fast jag inte rökt på en och en halv månad, jag spelar flipper med en främling i nästan en timme (och spöar honom 8 gånger av 10), kissar och går ut från toaletten med toapapper under skon, går hem och glömmer kortet i baren.
Det är även då jag får en kommentar som får mig att stanna upp lite och tänka efter. På klubben spelar ett band med rätt unga medlemmar, dom är runt 17, och under intagandet av en av dom där feströkar-cigaretterna, frågar killen jag lånar tändaren av: "är du förälder till någon av dom i bandet?".
Vadå? Förälder? Till en tonåring? Jag är ju tonåring själv!
Ser du inte? Jag är ung, snygg och rätt ball (åtminstone efter dom där två ölen som just börjat göra verkan).

Ibland önskar jag att jag kunde ställa mig vid sidan av mig själv och bara betrakta. Ibland när jag en näst intill desperat önskan av att se hur andra upplever mig.
Jag vill inte vara en patetisk medelålders tant som gör allt för att verka ung och "med". Jag önskar att mitt huvud, mina tankar och mitt agerande ibland kunde inse att dom, precis som min kropp, har levt i snart 46 år.

Patetisk? Mmm, kanske inte riktigt än.
Men jag är farlig nära gränsen ibland.

9 Comments:

At 7:24 em, Blogger Batbut said...

Gumman, I know the feeling.. men vet Du vad - vi är tjugotjugosex! Och det är inte sååå farligt...*s*

 
At 8:31 em, Anonymous Anonym said...

Så klockrent.......Precis så är det. Men vadå, man är väl inte äldre än man gör sig

 
At 8:54 em, Blogger superkryp said...

Usch, vad en del (eller till och med många) är fyrkantiga. Tråkigt. Jag försöker att bli mindre fyrkantig. Det är ett riktigt slitgöra. :)

 
At 11:49 fm, Blogger Mette said...

Åh vilken bra text. Hm... jag blir berörd. Och vet ju precis också vad du menar.

Så många gånger som jag lämnat min plånbok på puben, grrr.

 
At 6:55 em, Anonymous Anonym said...

Men visst är det så som du beskriver.
Skulle köpa doppresent häromdagen till syskonbarnets barn och fick frågan av damen i affären om "Presenten skulle vara till ett barnbarn!" Herregud! jag är ju bara 44!!!! Min yngsta är 11 år. Jag höll på att slå ner kärringen. Som tur var hejdade jag mig och log rart istället och sade "-Nej, det är det inte!" Faan, såg hon inte hur UNG jag är??? "Morskan"

 
At 9:46 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Alla: Skönt att höra att jag inte är ensam... Jag delar gärna ett par av Pippis krumelurpiller med er, anytime! :-)

 
At 2:17 em, Anonymous Anonym said...

Åh vad jag känner igen mig!
Jag är 41, men känner mig mest som 19 :-) Jag är äldst i min vänkrets och fästmannen är 33.

Men det är väl så att man är inte äldre än man gör sig. Mina elever på gymnasiet bjuder mig på fest titt som tätt, men jag avböjer snällt, så länge de är mina elever. Jag är så nöjd över att jag faktiskt är 41 och inte 19. Livserfarenheten har gjort mig till en cool tant som vågar släppa loss, till skillnad från när jag var en osäker och nervös 19-åring.

 
At 8:41 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Inna: Åh, en till 40+ som har en yngre kille... Min blir 33 i augusti... :-) Och visst är det som du säger - jag är egentligen inte ett dugg ledsen över att jag är så gammal som jag är. Jag skulle absolut inte vilja vara varken 19 eller 25 igen. Been there, done that!

 
At 11:55 fm, Blogger Lotten Bergman said...

Hjälp, jag känner likadant. Och skrev ett inlägg om det nyss. Ur Aktuellt år 2044:

- En åttioårig kvinna har gått vilse i skogarna utanför sitt hem. Vid försvinnandet var hon iklädd Levi's 501:or, basketskor och en hoodtröja.

 

Skicka en kommentar

<< Home