fredag, mars 30, 2007

Miljöbov

OK. Jag erkänner. Jag är en miljöbov. Jag sopsorterar inte.
Eller rättare sagt, jag sopsorterade inte. För det gör jag nu.
För ungefär två veckor sedan var jag på TV-inspelning med guldartisten (resultatet kan ses i TV 8 imorgon kl 21:00 för den som är intresserad). Temat för kvällen (fast det inte var kväll, det var tidig eftermiddag) var miljö och det diskuterades växthuseffekt, koldioxid och vad den vanliga människan kan göra för att rädda miljön.
Och jag gick hem med dåligt samvete. Jag tänker ofta att det slängs sopor i det här hushållet, som om man hade betalt för det. Den ena påsen efter den andra bärs ut till soprummet. Hur svårt kan det egentligen vara att sortera och slänga i miljöstationen som ligger ett femtiotal meter bort?
Så nu sopsorterar jag. Och inser att jag faktiskt inte slängt en enda soppåse den här veckan. Den är inte full än.

Nu är det enda som saknas en kompost på bakgården.

Etiketter:

3 Comments:

At 11:37 em, Blogger Humlan said...

Dom säger att det faktiskt spelar någon roll vad man gör, vad en person gör. Det är skönt tycker jag, att det faktiskt spelar någon roll att jag sorterar.

 
At 8:37 fm, Blogger PGW said...

Ja jag gör mina tappra försök här också (läs inlägg tidigare i veckan), men det är inte helt lätt alla gånger.

 
At 1:50 fm, Blogger rolfner said...

Snackade om det där häromsistens. Vi som växte upp på 70-talet är tydligen sämst på MILJÖ... Kan jag hålla med om. Jag tänker aldrig ens tanken att sortera.

Varför kan "de" inte anställa nån som gör det? Så tänker en 50-talist... Eller va?

 

Skicka en kommentar

<< Home