måndag, januari 01, 2007

Om att välja att inte se

Ett barn i min närhet.
Hon är sex år. Hennes föräldrar är "sån'a där" - lyckade, framgångsrika. Perfekta.
På ytan.

Två barn - en kille och en tjej, naturligtvis - hus, han är erkänd och respekterad i sin bransch och hon är också luttrad, framgångsrik och erfaren.
Men hur mår dom? Egentligen? Mest undrar jag hur den brådmogna, otroligt lillgamla, sexåriga tjejen känner sig, där innanför pannbenet.
Hon är gapig, hon syns och hörs hela tiden. Hon vill gärna bestämma, kallar sig stolt "chefen" och bossar runt med Lilla Körsbärsblomman och hennes kompis. Hon trashar, hon krossar chips och det ser ut som en tornado gått igång där hon drar fram. Och det märks att hon är van att få som hon vill. Dessutom har hon, ända sedan hon var liten bebbe, totalt uppfuckad dygnsrytm. Hon är vaken, med sina föräldrar, på nätterna och kan sova till elva-tolv på dagarna.
Det sjukaste är att föräldrarna inte ser, det som är så uppenbart. Tjejen mår dåligt. Och hon får fortsätta må dåligt, eftersom föräldrarna bara skrattar, ler och säger "jag förstår inte hur hon...".
Fan, till och med en idiot som jag förstår.

8 Comments:

At 5:26 em, Blogger Humlan said...

Och detta läser jag efter att precis ha pratat om ett liknande barn...
Men som barnlös har jag ju inte någon rätt att lägga mig i. Ibland undrar jag vilken skyldighet man har att lägga sig i...
Men mycket ont har gjorts med de bästa intentioner, vad mår ett barn bäst av? Hur får man föräldrarna att se och förstå?
Svåra frågor, men så viktiga när det faktiskt är en liten persons liv och utveckling det handlar om.

 
At 10:09 em, Blogger Batbut said...

Först och främst Humlan - alla vuxna (med normalt förstånd) har inte bara rätt utan är även "skyldiga" att lägga sig i, även om det inte alltid är så enkelt. Ibland räcker det faktiskt (för barnet) att bara finnas där. Som en klok vuxen, en trygg person helt enkelt.
Biggis, tyvärr är det mer vanligt än man tror. Föräldrarna har så fullt upp med att förverkliga sig själva, vara så kompetenta och duktiga i sina jobb att de glömmer sitt barns behov. Otroligt skrämmande!

 
At 9:47 fm, Blogger Humlan said...

Tack Battis! Jag har blivit slagen i huvudet (verbalt) med att jag som inte har barn vet inte...

 
At 12:56 em, Blogger Unknown said...

Ibland undrar jag hur folk kan krångla till det så otroligt? Vissa saker känner man ju i magen. Och det behövs inte så mycket tankekraft för att förstå att det som är ett litet problem när barnet är 4 år, blir ett avsevärt större problem när barnet är 14 år.

Det enda jag kommer på som förklaring är att en del föräldrar är kroniskt stressade och därför konsekvent väljer de i stunden enklaste lösningarna för att "komma undan". Kanske tänker de att de ska ta tag i problemen i grunden SEN, ungefär som folk förhåller sig till bantning. Dock med skillnaden att bantning handlar om en själv. I det här fallet påverkar man framtiden för sitt barn.

Innerst inne vet de att de gör fel, men har ett bra batteri med ursäkter som de tar till så snart barnet beter sig konstigt bland andra.

 
At 2:40 em, Blogger Ola Claesson said...

Eftersom jag själv lite stillsamt börjat tänka på barn (och rent av en flickvän, närmar mig trettio) undrar man ju: hur blir man en bra föräldrer? Om det är något man vill lyckas med så är det ju sin föräldraroll.

 
At 8:19 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Humlan: Ja, det där är säkert ett dilemma. Att man inte "vet", bara för att man själv inte har praktisk erfarenhet. Idiotiskt resonemang, måste jag säga. För visst handlar det mest om sunt förnuft?

Batbut: Visst, jag märker varje dag hur vanligt det är. Jag vet att ingen är perfekt, allra minst jag själv, men jag tror att jag är hyfsat på det klara med när jag gör fel, och vad jag gör för fel. Sen att jag gör dom, om och om igen, är ju en annan sak. ;-)

Åsa: Den aktuella familjen är onekligen schablonen av föräldrar som vill förverkliga sig själv och att allt ska vara så perfekt på ytan. Barnen är en del av det perfekta, och ska vara välartade och välklädda - men nå't gick galet på vägen...

Ola: Haha, gillar din prioritering. Först barn, sedan flickväN. Ja, hur blir man en bra förälder? För det verkar ju vara så att hur föräldern än försöker vara en, så är det nån skit dom får äta upp när barnen blir stora nog...

 
At 12:20 em, Blogger Mette said...

Usch så sorgligt. Vi hade inte så mycket rutiner när jag var liten heller. Det var okej att sitta och se rysare på TV om nätterna som jag drömmer om än idag. (och skriver om, hehe)

Men det finns nog ingenting att göra. Om nu föräldrarna har en så´n lyckad yta.... sorgligt.

 
At 9:16 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Mette: Visst är det?!

 

Skicka en kommentar

<< Home