måndag, november 20, 2006

Kvinnor och bilkörning

Hör på nyheterna att kvinnors och mäns villighet att nyttja bilen skiljer sig. En av de tillfrågade (männen) tror att det beror på att kvinnor är mer 'ekonomiska' än män.
Själv tror jag att många kvinnor är rädda för bilen. Jag känner så många tjejer, kvinnor och damer som har både körkort och tillgång till bil, men som nästan aldrig nyttjar det. Både min mor och min svärmor är lysande exempel. De ger sig inte ut i trafiken annat än i lokalområdet där de bor. Annars är de rädda för att inte hitta, för att få knas på bilen och för sina medtrafikanter, rädda för de snabba beslut som måste fattas i storstadstrafiken. Själv gillar jag inte att köra bil där jag inte hittar, gillar inte att köra när det är mörkt och regnar/snöstormar. Men jag gillar att köra bil.