tisdag, juli 25, 2006

Service

När slutade vi att sätta en heder i att ge service i jobbet?

De allra flesta jobb handlar, i de allra flesta fall, om service i någon form. Men ordet service har onekligen tappat sin betydelse. I dagsläget handlar det i första hand om att Tjäna Pengar. Så Mycket Pengar Som Möjligt. Hur dessa skrapas ihop är betydelselöst; vissa affärs- och rörelseidkare verkar kunna gå över lik för att fylla plånboken. Det är så sällan man träffar på någon som trivs i sin yrkesroll, som tycker om att ge bra service. Egentligen spelar det ju ingen roll vad du pysslar med; det är så lätt att bjuda på ett leende, ett vänligt ord eller en hjälpsam gest. Det är service! Jag blir så trött när jag bemöts av suck och stön, nonchalans, ignorans och, många gånger, ren okunskap. Av servitörer, kioskbiträden, kassörskor, taxichaufförer, telefonröster - you name it! Visst, jag fattar att alla inte trivs med det dom sysslar med, men livet blir så mycket mer uthärdligt om man ändå försöker vara trevlig. Det är inte fult och tråkigt att vara snäll!

7 Comments:

At 4:49 em, Anonymous Anonym said...

Tips för sådana situationer: Kay Pollacks bok "Att växa genom möten" Han har även skitbra föreläsningar i ämnet. Jag blev lyft av dessa! Hjälper inte den man man framför sig, utan sig själv."Morskan"

 
At 7:22 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Fråga mig... jag kvittrar HELA dagarna!

En jäkligt bra skådespelare är jag!

 
At 9:39 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Morskan: Jag har någon slags aversion (som jag inte vet vad den bottnar i, faktiskt) mot Kay Pollack - men det kan kanske vara värt en titt efter på biblioteket.

Monica: Visst, övertrevliga människor ser man lätt igenom, fast jag undrar om jag inte föredrar den sorten...

Mamselamsen: Härligt - jag kan riktigt höra dig kvittra! :-)

 
At 9:44 em, Anonymous Anonym said...

Jag kvittrar o ler mot mina patienter och gastar åt man o barn efter jobbet. Kanske familjen skulle läsa Kay Pollack o inte jag???// "Morskan"

 
At 10:07 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Morskan: Hur man än vänder sig... Ni kanske kan ha högläsning i familjen? *s*

 
At 11:25 em, Anonymous Anonym said...

Morskan säger; mmmmm, kanske.(pinsamt harkel)

 
At 5:38 em, Blogger Bloggblad said...

Just den boken är faktiskt bra - jag läste den INNAN jag också fick en en släng av "för mycket" ang. KP.

I dag skriver jag under på skillnaden i service när man handlar i en affär som ägs av den som servar! På alla ställena jag var fick jag VIP-service. Stor skillnad mot stora kedjorna där de möjligen tittar upp lite slött - och säger: nej, tyvärr... det har vi inte...

 

Skicka en kommentar

<< Home