onsdag, mars 15, 2006

En dag på jobbet

Jag kan inte bara blogga. Jag kan komponera ihop alldeles egna pressmeddelanden också.
Om ni inte har fattat det än; det är tok-inne med jazz just nu!
Annars kan ni ju lyssna på Skin (f d Skunk Anansie). Bra platta.

I samband med att Jan Lundgren fyller 40 år den 22 mars, släpps albumet "Lockrop".
1963 fick pianisten Jan Johansson och basisten Georg Riedel i uppdrag från skivbolaget Megafon att producera ett album, där jazz skulle korsbefruktas med svensk folkmusik. Detta resulterade i det inte helt okända albumet ”Jazz på svenska”.
1965 gav Caprice Records ut ”Adventures In Jazz and Folklore”, där Johansson och Riedel samarbetade med Bengt Hallberg och Bengt-Arne Wallin.
Mäkta imonerad blev norske bolagschefen Bjørn Petersen (Gemini) av detta sätt att korsa musikaliska genrer, och producerade några år senare albumet ”Jazz på norsk” med norska storheter som Atle Hammer, Totti Bergh och Egil Kapstad.
Nu är det dags för ett nytt tillskott i samlingen, återigen på initiativ av Bjørn Petersen. Georg Riedel komponerar och spelar den här gången tillsammans med jazzpianisten Jan Lundgren och resultatet heter ”Lockrop”. Här ryms nya kompositioner såsom "Lockrop" och välkända Riedelska tongångar som "Idas sommarvisa" och "Lille Katt". Här finns också hyllningar till musikaliska vänner genom tiderna; Jan Johansson (”Blues For Jan Johansson”), Monica Zettterlund ("M.Z.") och Gunnar "Silja-Bloo" Nilsson ("Too Soon"), samt fyra improvisationer.
Plattan är inspelad september 2005 i den nyligen renoverade Rainbow Studio i Oslo.
Jan Lundgren och Georg Riedel finns båda tillgängliga för intervjuer.
Kontakta mig för ytterligare information.

Så, nu vet ni vad jag gör på dagarna (när jag inte bloggar!)

5 Comments:

At 3:23 em, Blogger Humlan said...

Inspirerad av ditt arbete, har jag letat fram Jan Johanssons Folkvisor. Där är både Jazz på svenska och Jazz på ryska med.
Tack för att du påminnelsen om att jag faktiskt har denna fina skiva! Underbart skön att lyssna på.

 
At 4:47 em, Blogger Ola Claesson said...

Jazz På Svenska är en av mina svenska favoritskivor (och där platsar för övrigt även Monicas Waltz For Debbie).

 
At 10:18 em, Anonymous Anonym said...

Här en "Jag mötte Lassie"
Jan Johanssons fru var väldigt förtjust i min pappa!

 
At 10:19 em, Blogger Bloggblad said...

Och tänk att jag ovanligt nog kände igen flera namn även om jag inte är jazznörd.
Silja-bloo har jag haft äran att sjunga ihop med. Alltså han var gästartist till vår kör i början av 80-talet.

 
At 2:17 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Humlan: Jag har länge saknat både Jazz på svenska och ryska i min skivsamling. Dags för en investering!

Ola: Jan Johansson var suverän!

Sandra: Japp, åtminstone den här nya.

Kapple: Ojhupp! Anar jag ett triangeldrama?

Bloggblad: Du ser; det finns hopp för dig! :-) Kul att du sjungit med Silja-Bloo!

 

Skicka en kommentar

<< Home