torsdag, januari 19, 2006

Ur led är tiden - och Östen

Igår lyssnade jag på en ny skiva som vi ska distribuera. En skiva med en skånsk vissångerska, och på ett av spåren medverkar Östen Warnebring med sitt karaktäristiska klarinettspel. Då mindes jag hur jag som liten hörde hans musik hemma. "Östen med rösten", hur ofta tänker man på honom egentligen? Jag gör det åtminstone väldigt, väldigt sällan.

Senare på kvällen läste jag på text-TV att han gått ur tiden. Beklagligt.

En liten Östen-anekdot bjöd en av mina kolleger på imorse:
Östen var mitt uppe i en skivinspelning och avslutade dagens hårda jobb med middag på restaurant med sin producent. Det slumpade sig så att det just den här kvällen arrangerades en look-a-like-tävling på stället, och av en ännu större slump var en av dem man skulle likna just Östen Warnebring. Östen flinade mot sin producent och sa "fan, jag ställer upp i den här tävlingen! Jag kammar luggen åt andra hållet, och får jag låna dina glasögon?!". Östen smög in på herrarnas och kammade till sig och satte på sig de lånade glasögonen, äntrade scenen och mimade till någon klämmig Warnebring-melodi.

Han kom trea i tävlingen...

8 Comments:

At 1:17 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Vilken as-kalas-anekdot! *fnissar*

 
At 3:09 em, Blogger Runt 40 said...

Coolt! Undrans på vilken plats Carl Bilt skulle komma i en CB-look-alike-tävling? Jag menar, han är ju utseende- och röstmässigt och även i formuleringskonst snudd på parodi på sig själv redan utan tävling?!?!

 
At 8:37 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Mams: Hihi.

Gunnel: Japp, det tror jag också.

Runt40: Åh, det finns fler än Carl Bildt. Kungen t ex, undrar hur han skulle placera sig... Inte så att jag har något direkt emot honom så, men han är rätt... ja... parodivänlig.

 
At 7:52 fm, Blogger Runt 40 said...

...och Arne Weise, Ernst K, Anna Lindmarker, Lars Leijonborg - listan kan bli lång! Det är i sådana här lägen som man ser vilka som har lite självdistans och mycket humor!

 
At 8:32 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Runt 40: För att inte tala om herr Guillou... Snacka om brist på självdistans...

 
At 2:27 em, Blogger maruschka said...

Hihi, vilken underbar liten historia, den måste jag komma ihåg att berätta för min far...

 
At 2:31 em, Blogger maruschka said...

Så, nu har jag skickat den till pappa, han kommer mysa när han läser den...*kram*

 
At 9:13 em, Blogger The Female Dinousaur said...

Maruschka: Varsågod! Va' sa pappa?

 

Skicka en kommentar

<< Home