måndag, juni 06, 2005

Musikaliska funderingar

Så, nu sitter jag här igen. Dottern sover, sambon är tvärsöver gatan hos en kompis och spelar XBox (ja, så går det när man lever ihop med en 13 år yngre kille!) och vad är då inte roligare än att sätta sig ned framför datorn och filosofera lite.
Jag gjorde ett litet besök hos Günther och stal musikfrågorna från honom (han sa att man fick!). Vill någon ta dem från mig och fortsätta är det fritt fram!

1. Hur stor datamängd på din(a) dator(er) upptas av musikfiler? alt. Hur många cd- och vinylskivor äger du?
Oj! Faktiskt bara en eller två filer på datorn men i hyllor, på bord, på golvet, slaktade och packade i plastfickor i IKEAs små förvaringsbyråer finns ungefär 2.000 plattor. Och då pratar vi bara mina exemplar. Pojkvännen har minst lika många. Måhända får jag någondag tid och kläm på mitt mp3-nedladdande och då smäller det!

2. Senast inhandlade skiva?
Måste erkänna att jag väldigt sällan köper skivor. Jag tigger dem från mina vänner på skivbolagen... :-) Den senaste jag köpte var Håkan Hellströms "Ett kolikbarns bekännelse" och John Legends album. Efter det har jag fått lite annat smått och gott, Aimee Mann bl a.

3. Senast spelade låt?
Schnappi, Das Kleine Krokodil (för dottern).
Republic Of Loose: Comeback Girl - om och om och om och om igen. Skön!

4. Nämn fem skivor som betyder mycket för dig.
Sannerligen säger jag eder: detta är en maaarig fråga, men jag gör ett försök:
Håkan Hellström "Känn ingen sorg för mig Göteborg"
David Bowie "The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars"
David Bowie "Hunky Dory"
Moses "Tales For The Better Known" (Svenskt och oupptäckt av de flesta. Superskön platta!)
Oasis "What's The Story Morning Glory"

5. Nämn tre låtar som inte finns med på skivorna ovan, men som betyder mycket för dig.
Travis "Sing"
Prince "Purple Rain"
Malta Lindeman "Sången om Albert och Orvar och den fina Fiolin" - jag skrattar så jag gråter, varje gång!

Åh, så svårt det var! Mycket svårare än med böckerna, faktiskt!

4 Comments:

At 11:02 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Min älskade make har en "moddad" XBox, ett PS2,en Gamecube, Sega, olika Nintendo och säkert 200 olika spel. Och är snart....OBS-OBS!...53 år!!

 
At 7:26 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Kul! Man trimmar säkert hjärnan ordentligt genom att spela. Kanske man borde börja själv? Äh, jag håller mig till min dator-patiens eller tetris... :-)

 
At 8:32 fm, Blogger Vi på Kantarellen said...

Jag är bara "caddie" till Stephan när han spelar. Själv lägger jag kungen. Har gjort den 3-4000 gånger.

 
At 8:42 fm, Blogger The Female Dinousaur said...

Samma här, Kungen är favvo-patiensen. Jag undrar om 3-4000 gånger räcker för min del... Jag lyckas få den att gå ut nästan jämt....

 

Skicka en kommentar

<< Home