torsdag, maj 19, 2005

Åsiktsmaskin

När jag var liten blev jag kuvad att bli åsiktslös. Det var helt enkelt så att om jag sa emot, hade en annan åsikt än min far, så fick jag en avhyvling, som ibland kunde toppas lite snyggt med en örfil. Ingen lyssnade på vad jag tyckte, vilket resulterade i att jag blev tyst, försagd och tyckte precis som alla andra, även om jag tyckt tvärtemot stunden innan. Jag känner än idag att jag har svårt att ta ställning i frågor som jag inte har stort intresse av, jag bara rycker på axlarna och låter bli att tycka. Det bottnar självklart i osäkerhet, en vilja att vara omtyckt av alla. Så, slut med det! Hur mesigt är inte det, att gå genom livet och bara vara mesig, snäll och ljudlös. Nu ska jag börja mitt nya liv som åsiktsmaskin!
Medan jag jobbar, lyssnar på Prime Sth (lyssnar och lyssnar, men den fäster ju f-n inte!), läser jag i dagens aftonblad att Thomas Bodström vill förbjuda skivbolagen att lägga kopieringsskydd på CD-skivor. Hm. Det blir ju lite skevt. Å ena sidan vill man förbjuda kopiering, men man tillåter inte bolagen att kopieringsskydda. Hur ska det då gå till, undrar jag? Jag, som jobbat i skivbranschen i många år, tycker ju (titta, jag tycker! jag tycker!) att skivbolagen i mångt och mycket får skylla sig själva att det ser ut som det gör. Man har vetat om problematiken med nedladdning i flera år, men blundar för problemet. Sänk momsen på CD-skivor och sluta ge ut så mycket skitmusikprodukter, så kanske vi är en bit på väg. Om några år finns troligtvis väldigt få skivbolag kvar, de behövs inte - eller jo, behövs kanske, men i andra former och med andra uppgifter. Många i musikbranschen applåderar ju faktiskt nedladdning; det gör att folk får upp ögonen för ny musik, inte bara skvalutbudet vi matas med i kommersiell radio.