torsdag, juli 31, 2008

Morgonmisär

Ännu en långpromenad till jobbet imorse.
När man går är det svårt att inte lägga märke till hur skitigt och ganska äckligt det är på vissa platser i stan. Inte så där turistvänligt och vackert som jag har det utanför mitt kontorsfönster. På söder, längs min promenadväg, är trottoarerna geggiga (och dom där svarta prickarna på trottoaren, är det nedtrampade tuggummin?), det ligger fimpar, spyor och småskräp överallt. Trakterna runt Skanstull är lite extra vidriga och fula. Och från Medborgarplatsen och upp över krönet på Götgatsbacken dyker det mänskliga förfallet upp.
Imorse såg jag henne komma vacklande ut från en gränd, nästan kravlande. Hon var en av de som dagligen kom till Matbutiken från Helvetet i Gamla Stan, där jag jobbade extra för några år sedan. Hon är en spillra av en människa, hon är så trasig och skändad av sig själv och andra, att hon ens lever är något av ett under. Och jag undrar hur hon känner, om hon känner, om det finns några som helst tankar inne i det där dimmiga, in till döden trötta och sargade huvudet. Och när jag skyndar på stegen över Södermalmstorg, väntar jag mig nästan att få höra ett ångestfyllt, utdraget avgrundsskrik bakom mig. För det var så jag kände.

3 Comments:

At 2:41 em, Blogger Vi på Kantarellen said...

Ofta tänker jag på det när jag ser "spillror" på stan. Tänker de? Har de känslor kvar? Hur mår de egentigen?

Det är så galet ledsamt.

 
At 8:25 em, Blogger e said...

Ja, visst är det sorgligt. Sorgligt med ett liv som har blivit en spillra och sorgligt för de i personens närhet som måste försöka leva vidare i den vanliga vardagen.

Vi verkar för övrigt röra oss i ungefär samma områden. Ser du någon älgande förbi så är det kanske jag :)

 
At 3:20 em, Anonymous Anonym said...

Mamselamsen: Ledsamt var ordet. Och så känner man sig rutten, när man lever sitt bekymmerslösa liv, vid sidan av...

E: Ja. Det finns mycket att fundera på kring spillror.
Sedär! Jag lovar att vinka om jag ser någon "älg"... :-) Ser du en liten kvartsfigur med illrött hår, ja, då är det jag!

 

Skicka en kommentar

<< Home