söndag, december 23, 2007

Jul, jul strålande jul

Klapparna är handlade och inslagna.
Granen är pyntad och klädd.
Huset är städat och fejat.
Golven är torkade.
Skinkan är griljerad och avsmakad. Mmmm. "Jag äääääääälskar julskinka!" vrålar Lilla Körsbärsblomman mellan tuggorna.
Knäcken är kokt. Den blev, hör och häpna, precis så där lagom hård och knäckig som knäck ska vara. Det är nästan så att man tror att det är min mamma har gjort den.
Allt är klart. T o m håret har fått en julig, röd ton.

Lugnet lägrar sig. Om hon kände till ordet, vet jag att Körsbärsblomman skulle säga "tristess". Hon blev jätteglad när hon helt plötsligt upptäckte att det var mörkt ute. Hon är längtan personifierad. Varje morgon har hon vaknat och berättat hur många dagar det är kvar till julafton. Imorgon är väntan över.

GOD JUL & GOTT NYTT ÅR och många kramar till er alla.

Etiketter:

12 Comments:

At 6:55 em, Blogger Humlan said...

Jag hoppas verkligen att julafton kan leva upp till Lilla Körsbärsblommas förväntningar!
Önskar er alla en riktigt God Jul!

 
At 7:52 em, Blogger Colette van Luik said...

Önskar dig julefrid, tindrande barnaögon och lugn och ro.

 
At 9:15 em, Blogger Tankevågor said...

Jag önskar dig och din familj en riktigt God Jul!
Ha det gott!

// Lisbeth

 
At 9:17 em, Anonymous Anonym said...

God Jul! "Morskan"

 
At 9:19 em, Blogger superkryp said...

God jul! Ta hand om er! :)

 
At 9:19 fm, Blogger Gagga said...

Önskar dig o de dina den godaste av jular!

 
At 9:55 fm, Blogger Vi på Kantarellen said...

Jag önskar Er den bästa julen av alla!

 
At 9:07 em, Blogger Bloggblad said...

Här behövde vi inte vänta så länge på tomten, den kommer alltid tidigt hit eftersom den lilla drar vidare till nya tomtar framåt eftermiddagen.

Jag älskar julmat och "tristessen" vid levande ljus... men har jättesvårt att förstå varför det haussas upp så väldigt före jul.

 
At 10:25 fm, Blogger maruschka said...

Kraaaaaam, och tack för hälsningen hos mig, det är så sällan jag får kommentarer numera när jag inte hinner hålla mig uppdaterad hos någon annan...;o)

 
At 3:32 em, Blogger Cornelia said...

Hoppas julen var alldeles underbar!
Såg din stjärna på På spåret igår! Hon är en dam med många talanger!

 
At 5:02 em, Blogger Cornelia said...

... så önskar jag dig och de dina ett Gott Nytt År!

 
At 6:38 em, Blogger Batbut said...

Men det var till att ta ett lååååååångt jullov från bloggen! Du som har ny dator och allt. Men okej då, Du får väl det. Gott Nytt lilla gamla mamma

 

Skicka en kommentar

<< Home