tisdag, oktober 16, 2007

Skrämseltaktik

Nattningen gick trögt ikväll. Lilla Körsbärsblomman var inte trött, utan låg mest och fnissade efter läsningen. Och hon fnissade så pass mycket att hon fick hicka, vilket hon nästan alltid får när det fnissas och skrattas.

Försökte få hickan att försvinna. Gamla beprövade kurer testades. Överraskningsskrämsel, som bara resulterade i mer fnitter och en ännu mer intensiv hicka. Vatten funkade inte heller - "men näe, nu blev jag kissnödig, mamma!".
Halkade in på det som alltid brukar funka på mig: "Hickar du en gång till ska du få en hundring"; snåltarmen i mig skriker och min hickning försvinner som en avlöning. I det här fallet höll jag mig till de mindre valörerna, men det gav inte heller någon utdelning. Förrän: "Hickar du en gång till ska du aldrig få lördagsgodis mer i hela livet!". Jag riktigt hörde besvikelsen i hennes röst: "neeeeeej...".

Och hickan, den försvann.

Etiketter: ,