söndag, september 09, 2007

Catfight

Håkan Hellström blev det inte. Grönan kändes alldeles för blött för det. Tyvärr.
Blöt blev man ändå, visade det sig. Träffade god vän över god middag ute på stan. Pratade hjärta, smärta, livet i det stora hela och drack öl och vin. Hamnade på Berns veranda, med regnet smattrande mot plasttaket och skådespelande Nyqvist bakom ryggen. Fick ett infall och plaskade över till Café Opera, som jag inte besökt se'n... väldigt länge. Kön utanför var stor och hysterisk. Vid det här laget hade duggregnet övergått till hälldito och när vi, efter uppvisande av väninnans American Express platina-kort och vad som kändes som en lååång väntan, äntligen kom in, såg vi ut som dränkta katter.
Stureplanshäng är verkligen inget för mig. Alla ser likadana ut; brudarna har svårt att tugga tuggummi och gå samtidigt, och killarna bröstar upp sig och försöker leva ut machomyten. Det är inte svårt att se att många drogar sig med annat än alkohol, och beter sig därefter. Väninnan och jag stod en stund vid dansgolvets sida (upptäckte att killen i DJ-båset var samma som jag var väldigt förtjust i när vi hängde på ett annat hak för mååååånga år sedan), kollade in folket och försökte småprata lite. När vi gick därifrån rusade en tjejerna fram och skrek något bakom min rygg; något som lät som "...ni luktar illa!". Jag tog några steg, vände mig om och tittade frågade på henne; "vad vill du!?". Hon slog ut med armarna och tittade surt på mig. Väninnan stolpade resolut fram till henne och frågade: "Sa du nåt, eller?". "Nej, nej, nej, absolut inte" blev svaret och min väninna och jag kollade på varandra och gick därifrån. Efter ett par vändor i den knökfulla lokalen hamnade vi till slut på samma ställe igen, och visst - där var hon igen. Helt plötsligt är min väninna inblandad i vad som skulle kunnat utmynna i ett regelrätt slagsmål. Tjejen var väldigt agressiv och ingen av oss fattade vad som triggat igång henne. Min kära väninna är dock inte den som backar i trängda lägen och kan ge svar på tal. Det slutade med att väninnan hämtade vakten och (förhoppningsvis) fick henne utslängd.

En utekväll i Stockholm. Jag föredrar lugnare ställen. Cafét en lördag lär det nog inte bli igen.

Etiketter:

3 Comments:

At 11:55 fm, Blogger PGW said...

Ungomen nuförtiden.

*säkert parkerad i soffan*

 
At 10:37 fm, Anonymous Anonym said...

PGW: Ja, det är inte klokt hur vi beter oss... Jasså, oj, jag tillhör inte kategorin ungdom längre?

 
At 4:47 em, Anonymous Anonym said...

Håkan var finemang och det var uppehåll exakt till han tagit sista tonen för kvällen.

 

Skicka en kommentar

<< Home