tisdag, juni 19, 2007

Tillhåll

Mitt emot vår lägenhet ligger en liten affär.
En sån där som mer eller mindre bara är ett hål i väggen, dit man går om man händelsevis skulle upptäcka att mjölken är slut eller om man bara måste ha en kvällstidning.

Helt plötsligt har dom börjat ha öppet sent på kvällarna; när jag tittade igår satt personalen och halva personalens släkt utanför och drack kaffe och rökte när klockan var över tolv på kvällen. Det har gjort att det har blivit ett allmänt tillhåll för kidsen, som dessutom får köpa cigaretter per styck, trots att dom inte är 18 år. Ibland är det ett jäkla liv utanför, skrik och skrän och det blir skräpigt och trist. Dessutom finns ett tillhåll ungefär 15 meter bort, in på en gångväg, där det sniffas och röks diverse förbjudna saker och det drar också till sig idioter. Häromkvällen såg grannen en snubbe med en motorsåg, som han drog igång och svingade hotfullt omkring sig (jag hade ringt polisen direkt!).

Numera står The Undertaker - en långhårig, tatuerad välkänd wrestling-typ - på vakt i vårt vardagsrumsfönster. Liten Söt Sambo har haft den här pappfiguren stående i vårt kök i flera månader. Jag visste väl att han skulle komma till användning.
Alltid skrämmer han någon...

Jag vill ha lugn, ro och trygghet.
Inte bus.

Etiketter: